Sunday, November 08, 2009

نصيحة من الريس لوجه الله





انسوا برادعي وانسوا زويل انا قاعد لنهاية الليل

لو هما عاملين علماء انا اســـــــتاذ ترويض الخيل


مش هاتلاقوا احسن مني مرجع ف التعذيب ودليل


هاتشوقوا ف الفترة السادسة طعم الذل ومعنى الويل


انا خليت الفقر خليلكم بيدمركــــم جيل ورا جيل


والامراض والجوع وخلافه والقمع وتلويث النيل


حولتكوا من شعب بيفهم لشــــوية دببة وتماثيل


شعب مسخته وحتى خصيته حولته لحبة مهابيل


نخبة يعيشوا عيشة ملوكي والباقي يلبسوا هلاهيل


ولا الفرن البلدى تروحه ممكن ترجع بيتكو قتيل


انا مش ناوي اسيبكم لحظة انا معدني طيب واصيل


دي ضيعتنا وورثناها والى ها يحشر نفسه دخيل


شوفوا ايمن اوجمعة وغيرهم وتعلموا واقروا التفاصيل


الى بيتحــــــــــــــداني بيتعب ويقضي ايامه ذليل


مهما بتعلملوا انا باتسامح انا نفسي وياكو طويل



***************************
عجبي  ….. مش عارف مين الشاعر بس الكلام عجبني
مهاجر مصري

1 comment:

  1. نشكر الريس شكراً ليس جزيلاً على حسن التحذير
    وأستغفر الله العظيم
    ولله الأمر من قبل ومن بعد

    وشكراً لتوصيل الرساله الرئاسيه

    ReplyDelete